پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بزهکار براساس راهبردهای حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی

علی شیخ الاسلامی--- دانشگاه محقق اردبیلی,
الهام اسدالهی--- ,
نسیم محمدی---

چکیده


118

زمینه و هدف: نوجواني دوره‏ی گذر از كودكي به بزرگسالي، همراه با تغييرات اجتماعي، روان‏شناختي، رفتاري و فيزيكي است. اين تغييرات به همراه زمينه‏هاي فرهنگي، اجتماعي و خانوادگي نوجوانان مي‏تواند منجر به بروز مشكلات اجتماعي از جمله انحرافات اجتماعي ( مثل بزهكاري و پرخاشگری) شود .هدف مطالعه حاضر، پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بزهکار براساس راهبردهای حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی بود.

روش و مواد: این مطالعه با روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل تمامی نوجوانان پسر بزهکار مرکز اصلاح تربیت و نیروی انتظامی شهر اردبیل در سال 95-1394 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس، تعداد 100 نوجوان پسر بزهکار بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌ی پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه‌ی مهارت‌های ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه‏ی سبک‌های حل مسئله‌ی کسیدی و لانگ بودند. داده‌ها با کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم‌افزار SPSS-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین راهبردهای حل مسئله‌ی غیرانطباقی (درماندگی، مهارگری، سبک حل مسئله اجتناب) با پرخاشگری نوجوانان بزهکار رابطه‏ی مثبت معنادار و بین راهبردهای حل مسئله‌ی انطباقی (اعتماد، خلاقیت، گرایش) و مهارت‌های ارتباطی با پرخاشگری نوجوانان بزهکار رابطه‏ی منفی معنادار وجود دارد (01/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کردکه تقریباً 55/0 درصد از کل واریانس پرخاشگری نوجوانان بزهکار براساس راهبردهای حل مسئله‏ی غیرانطباقی، راهبردهای حل مسئله‏ی انطباقی و مهارت ارتباطی قابل پیش‌بینی است (01/0>P).

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاکی از آن است که راهبردهای حل مسئله و مهارت های ارتباطی می‌توانند پرخاشگری نوجوانان بزهکار را پیش‌بینی کنند. نتایج مطالعه حاضر می‌تواند به روان‌شناسان زندان‌ها و کانون اصلاح و تربیت کمک کند تا هرچه بیشتر به نقش راهبردهای حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی در کاهش پرخاشگری نوجوانان بزهکار پی برده و بتوانند مداخله‌های مناسبی را با در نظرگرفتن این متغیرها در مورد پرخاشگری نوجوانان بزهکار اجرا کنند.


موضوع


پرخاشگری، راهبردهای حل مسئله، مهارت ارتباطی، نوجوانان بزهکار

تمام متن:

PDF

409

مراجع


Behjati Z, Khabbaz M, Naseri M. The Relation of Social SuPPort and CoPing Style with Resiliency in Delinquent

Male Adolescents. Social Welfare Quarterly. 2015;14(52):183-200. (Full Text in Persian)

Mousavi V, Rezaei S, Shiri M, Abdekhodaei M. Main and Interactive Effects of Delinquency and Sex on

Parenting Styles, Attachment Styles and Personality Trait in Adolescents of Mashhad City. Journal of Psychology.

;20(2):206-222. (Full Text in Persian)

Schwartz S, PhelPs E, Lerner V, Huang S, Brown C, Lewin-Bizan S, Li .,Lerner R. Promotion as Prevention: Positive

پیشبینی پرخاشگری نوجوانان بزهکار براساس ... علی شیخ الاسلامی و همکاران 217

youth develoPment as Protective against Tobacco, Alcohol, Illicit Drug, and Sex Initiation. APPlied DeveloP- mental

Science. 2010;14(4):197-211.

Evans SC, Blossom JB, Canter KS, PoPPert-Cordts K, Kanine R, Garcia A. Self-reported Emotion Reactivity

Amongearly-adolescent Girls: Evidence for Convergent and Discriminant Validity in an Urban Community Sample.

BehavTher. 2016;47(3):299-311.

Street NW, McCormick MC, Austin SB, Slope N, Habre R, Molnar BE. Sleep Duration and Risk of Physical

Aggression against Peers in Urban Youth. Sleep Health. 2016;2(2):129-35.

Xie X, Chen W, Lei L, Xing C, Zhang Y. The Relationship between Personality Types and Prosocial Behavior and

Aggression in Chinese Adolescents. Pers Indiv Differ. 2016;95(1):56-61.

Oconnor F, Lovell D, Brown L. Implementing Residential Treatment for Prison Inmates with Mental Illness. Arch

Psychiatr Nurs. 2015;16(5):232-8.

Shakeri M., Abdolahzade B., Mohammadkhani Sh., Nori R. The Comparison between Personality Factors, Problemsolving Styles and the amount of Experienced Stress among Drug Dependent Individuals and Normal Individuals.

Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2014:6(2);329-337.

Sadoghi M, Gelimi A. Relationship between personality traits with aggression of young Mvan. National Conference

on Psychology and management of social damage. 2015. (Full Text in Persian)

Bell AC, Zunlla TJ. Problem-solving Therapy for Depression: A Metaanalysis Clinical Psychology Review.

;29:348-353.

Ashraf M, Monjezi F. The Effectiveness of Communication Skills Training in Reducing Aggression among Female

High School Students. Researches of Cognitive and Behavioral Science. 2014;3(1):81-98. (Full Text in Persian)

Kadish TE, Glasser BA, Ginter EJ. Identifiation the Developmental Strengths of Juvenile offers: Assessing for life

Skills. Journal of Addications and offender counseling. 2007; 21(2): 11-85.

Martin-Storey A, Temcheff C, Martin E, Stack D. Interventions for Childhood Aggression in a Cross-Cultural

Context: Challenges and Guidelines, Psychology & DeveloPing Societies. 2009;21(2):235-256.

Kim SW, KamPhaus RW, OrPinas P, Kelder SH. Change in the Manifestation of Overt Aggression During Early

Adolescence: Gender and Ethnicity, School Psychology International. 2013;31(1):95-111.

Ganje A., Dehestani M., Zademohammadi A. Compare the Effectiveness of Problem Solving Skill’s and Emotional

Intelligence Training in Reducing Aggression Male High School Students. Knowledge & Research in APPlied

Psychology. 2014;14(52):38-50. (Full Text in Persian)

Hosseincharii M, Fadakar M. The Effect of University on Communication Skills Based on Comparison of Student

& Knowledge-student. Address behavior researchjournal, Vol: Xll, new era. 2005;15:21-32. (Full Text in Persian)

BabaPourKheirodin J. Examine the Relationship between Mode of Problem Solving, Conflct Resolution Styles and

Psychological Health among Students in Teacher Education Students. Journal of Psychology. 2003;7(1):3-16. (Full

Text in Persian)

Rafiinejad L. The Relationship between Self-effiacy and Social Problem Solving Ability with Aggression.

Psychology Research Conference on social and cultural damage. 2015. (FulI Text in Persian)

Izadi Tameh A, Borjali A, Delavar A, Eskandari H. Comparing the Effects of Patience and Problem Solving on Aggression

and Coping Strategies IRI Police University Cadets. Danesh-e-Entezami 2010,11(3):182-207. (Full Text in Persian)

Zarean M, Asadollah-Pour A, Bakhshi-Pour Roodsari A. Relationship between Emotional Intelligence and Problem-solving

Styles with General Health. Iraninan Psychiatry and Clinical Psychology. 2008;13(2):166-172. (Full Text in Persian)

Aghausef A, Sharif N. The Relationship between Problem Solving Styles and Subjective Well-being in the University

Students. Thought and Behavior in Clinical Psychology. 2012;6(22):79-88. (FulI Text in Persian)

Bakhshayesh A, DehghanZardini R. Effectiveness Problem Solving Skills in Reducing Behavior Problems of

Students. Journal of Behavioral Sciences. 2014; 7(4): 15-16. (Full Text in Persian)

مجله سلامت اجتماعی دوره چهارم، شماره 3، تابستان 1396

Muir T, Beswick K, Williamson J. I'm not very Good at Solving Problems: An Exploration of Students' Problem

Solving Behaviours". The Journal of Mathematical Behavior. 2014;27(3):228-241.

Park, C. L., Moor, P. J., Turner, A. R., & Adler, N. E. The role of constructive thinking and optimism in psychological

and behavioral adjustment during pregnancy. Journal of Personality and Social Psychology. 1997;73(3):584-592.

Izadi R., Sepas Ashtiani M. The Effectiveness of Cognitive-behavioral Therapy with Problem Solving Skills Training

in Reducing Test Anxiety Symptoms. Journal of Research in Behavioral Sciences. 2011;4(1):7-8. (Full Text in Persian)

Afrasyabi M, Akbarzadeh N. Review and Compare Practices Coping with Stress in Normal and Delinquent

Adolescents in Tehran. Psychological studies. 2008;3(1):7-20. (Full Text in Persian)

Herrenkohl TI, McMorris BJ, Catalano RF, Abbott RD, HemPhill SA, Toumbourou JW. Risk Factors for Violence

and Relational Aggression in Adolescence. Journal of Inter Personal Violence. 2011;22(4):384-405.

Mokhtari M., Fakhri M, Hasanzadeh R. Effect of Life Skills on Aggression among High School Students, the First National

Conference on Sustainable Development in Psychology, Social and Cultural Studies. 2015. (Full Text in Persian)




DOI: http://dx.doi.org/10.22037/ch.v4i3.16584

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.