تبيين نيازهاي مربيان بهداشت در آموزش رفتارهاي بهداشتي به دانش‌آموزان : يک مطالعه کيفي

بابک نعمت شهربابکی--- کارشناس ارشد مديريت خدمات بهداشتي-درماني، مرکز بهداشت سنندج، دانشگاه علوم پزشکي کردستان، سنندج، ايران,
آرزو فلاحی--- استاديار، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي کردستان، سنندج، ايران

چکیده


32

زمينه و هدف: مربيان بهداشت، آموزش بهداشت در مدارس را به عهده‌ دارند و در سلامت جسمي و رواني دانش‌آموزان نقش حياتي ايفا مي‌کنند. هدف از مطالعه حاضر تبيين نيازهاي مربيان بهداشت در آموزش رفتارهاي بهداشتي به دانش‌آموزان بود.

روش و مواد: اين مطالعه کيفي در مدارس شهر سنندج در غرب ايران در سال 1395 انجام گرفت. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 16 مربي بهداشت مدارس، باتجربه آموزش بهداشت به دانش‌آموزان، وارد مطالعه شدند. داده‌ها از طريق مصاحبه‌های فردي و بحث گروهي، مشاهده و یادداشت در عرصه جمع‌آوری و با استفاده از رويکرد تحليل محتواي قراردادي تجزيه و تحليل گرديد. جهت حمايت از صحت و استحکام داده‌ها، معيار مقبوليت، تأييد پذيري و انتقال‌پذیری لحاظ شد.

یافته‌ها: تحليل تجارب شرکت‌کنندگان منجر به شناسايي پنج طبقه و 18 زیر طبقه شامل تقويت عوامل سازماني (همکاری‌های درون و برون بخشي، نظارت بر مسائل بهداشتي مدارس و رفع مشکلات اقتصادي مدارس)، نيروي انساني کارآمد (استفاده از نيروي انساني مناسب، بهبود عملکرد مربيان، تقويت مهارت‌های ارتباطي مربي و فعال نمودن برنامه‌ي رابطين سلامت دانش‌آموزی)، آماده‌سازی آموزشي (محيط آموزشي مناسب، بهره‌مندی از تجهيزات آموزشي، به‌کارگیری روش‌ها و الگوهاي آموزشی، توجه به ویژگی‌های فراگير و طراحي محتوي آموزشي)، توجه به سلامت فراگير و مربي (توجه به سلامت جسمي فراگير، توجه به سلامت رواني فراگير، توجه به سلامت جسمي مربي و توجه به سلامت رواني مربي)و تقويت نقش خانواده (بهبود همکاري والدين با مدرسه و توجه والدين به فراگير) گرديد.

نتیجه‌گیری: از نتايج مطالعه این‌گونه استنباط می‌شود که مربيان بهداشت جهت ارائه آموزش بهداشت کارا و مؤثر به دانش‌آموزان به همکاري درون بخشي و برون بخشي، توجه بيشتر مسئولان به برنامه‌های ارتقاء سلامت، تجهيز مدارس به وسايل و امکانات آموزشي و آموزش مربيان نياز دارند.


موضوع


مربي بهداشت،تحقیق کیفی، دانش‌آموزان، رفتار بهداشتي

تمام متن:

PDF

63

مراجع


T.ganji A, Gafari A, Iranizadeh H. The status of knowledge, attitude and practice of health workers in schools in Tabriz about oral health. Journal of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences and Health Services. 2010;3(22):132-8[Perasion].

Malseed C, Nelson A, Ware R. Evaluation of a School-Based Health Education Program for Urban Indigenous Young People in Australia. Published Online March 2014 in SciRes. 2014;6: 587-97.

Barangi A. The Role of schools in informing youth about the phenomenon of addiction2013.

Helam Seresht P, Delpisheh E. School health2005.

Zdunkiewi L. Changes in sanitary conditions at elementary school in Poland 1985-1988. Rocz Panstw Zakl Hig. 1988;40:240-5.

Bourke-Taylor H, Pallant J, Law M, Howie L. Predicting mental health among mothers of school-aged children with developmental disabilities: the relative contribution of child, maternal and environmental factors. Res Dev Disabil. 2012;33(6):1732–40.

Wolfe L, Selekman J. School nurses: what it was and what it is. J Pediatr Nurs. 2002;28:403–7.

HAGQUIST C, STARRIN B. Health education in schoolsÐfrom information to empowerment models. Health Promotion International. 1997;12(5):225-35.

Rezaii Sharif A, Gazi Tabatabaei M, Hejazi E, Ejei J. Investigation of the Viewpoint of Students about School Bonding: A Qualitative Study.

Journal of Psychology61. 2012;1:16-35[Perasion].

Derryberry M. Today’s Health Problems and Health Education2004.

Humensky J, Kuwabara S, Fogel J, Wells C, Goodwin B, Van Voorhees B. Adolescents with Depressive Symptoms and their Challenges with Learning in School. J Sch Nurs. 2010;26(5):377-92.

Boyce T, Holmes A. Addressing health inequalities in the delivery of the human papillomavirus vaccination programme: examining the role of the school nurse. PLoS One. 2012;7(9):e43416.

Shannon R, Bergren M, Matthews A. Frequent Visitors: Somatization in School-Age Children and Implications for School Nurses. Journal of School Nursing. 2010;26:169–82.

Kamalikhah T, Rahmati-Najarkolaei F, Karimi M. Barriers of Reproductive Health Education in Schools. Barriers of reproductivehealth education in schools Zahedan. 2011;14(2):71-5[Perasion].

McClary King K, Ling J. Results of a 3-year, nutrition and physical activity intervention for children in rural, low-socioeconomic status elementary schools. Health Education Research. 2015;30(4):647–59.

Abolqasemi N, Merqhatikhoi E, Taghdisi M. Iranian students explain sexual education from the perspective of primary health educators. Faculty of Health and Medical Research Institute. 2011;8(2):27-39[Perasion].

AhmadizadehFini E, Madani A, Alizadeh A, Ghanbarnejad A. Effect of Peer Education on Health Promoting Behaviors of Junior High School Students. Iranian Journal of Health Education & Promotion. 2015;3(2):105-15[Perasion].

Raman S, Nicholls R, Pitakaka F, Gapirongo K, Hou L. Identifying and overcoming barriers to adolescent sexual and reproductive health in the Solomon Islands: perspectives and practices of health, education and welfare workers. Pacific Journal of Reproductive Health. 2015;1:4-13.

Stigler M, Neusel E, Perry C. Schoolbased Programs To Prevent And Reduce Alcohol Use Among Youth. Alcohol Res HealthStigler MH1, Neusel E, Perry CL. 2011;34(2):157-62.

Polit D, Beck C. Essential of nursing research ED t, editor. Philadelphia: Lippincott Williams Wilkins Co; 2006.

Hsieh H, Shannon S. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res. 2005;15(9):1277-88.

Mayring P. Qualitative content analysis. . Forum: Qualitative Social Research 2000;1(2):1-10.

Graneheim U, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004;24(2):105-12.

Mohlabi D, Van Aswegen E, Mokoena J. Barriers to the successful implementation of school health services in the Mpumalanga and Gauteng provinces. SA Fam Pract. 2010;52(3):249-54.

Zarezadeh Y, Fallahi A, Nemat Shahrbabaki B, Hashemian M, Ghalvazi R. Exploring the barriers to health education from the perspective of the personnel of urban healthcare centers in Iran. health scope. in press.

Ahadian H, Akhavan karbassi MH. Evaluation of Dental Health Educators' Errors in Diagnosis Dental Problems in Primary School Students in Yazd city, 1381-1382. toloe behdasht. 2003;2:39-47.

Zolfagharian M, Kian M. Analysis of teachers' experiences in teaching art in elementary schools: a qualitative study. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 2015;4(2):135-60. [Perasion].

wanjiru M, Alan J. Evaluations of health promoting schools: a review of nine studies. Health Promotion International. 2004;19(3):357-68.

Tang K, Nutbeam D, Aldinger C, St Leger L, Bundy D, Maria Hoffmann A, et al. Schools for health, education and development: a call for action. Health Promotion International. 2008;24(1):68-77.

Mohammad Pour A, Dehgan Naieri N. The survey of the patient educational need on discharge phase in Gonabad health and treatment centers Horizon Med Sci. 2007;12(4):34-9. [Perasion].

Marcum J, Ridenour M, Shaff G, Hammons M, Taylor M. A study of professional nurses' perceptions of patient education. J Contin Educ Nurs. 2002;33(3):112-18.

Azizi Nejad B, Porheydar R, Golinezhad Z, Mohammadrezaei Z. A Study On The Relationship Between Quality Of Work Life And Improvement Of Performance In The Urmia Faculty Of Public Health Employees. Journal of nursing and midwifery Urmia University of medical sciences. 2015;12(11):1054-61[Perasion].

Kranz A, Rozier R, Zeldin L, Preisser J. Oral health activities of early head start teachers directed toward children and parents. J Public Health Dent. 2011;71:161-9.

Kubo F, de Paula J, FL M. Teachers' views about barriers in implement oral health education for school children: a qualitative study. Brazilian Dental Science. 2014;17(4):65-73.

Mardanesh M. Theoretical foundations of instructional technology. 3 ed. tehran: Semt; 2012. [Perasion]




DOI: http://dx.doi.org/10.22037/ch.v4i4.16537

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.