نقش مؤلفههای بخشودگی بین فردی در پیش بینی بهزیستی روانی در دانش آموزان متوسطه شهر تبریز

امید ابراهیمی--- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران,
تورج هاشمی--- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران,
دل آرام محمدی--- دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده


27

زمینه و هدف: بهزیستی روانی از مفاهیمی است که در روانشناسی مثبتنگر مورد توجه قرار گرفته و شناسایی عوامل مؤثر بر آن، یکی
از موضوعهای مورد علاقه تحقیقهای روانشناختی امروز است. هدف مطالعه حاضر تعیین نقش مؤلفههای بخشودگی بین فردی در
پیشبینی بهزیستی روانی در دانشآموزان متوسطه شهر تبریز بود.
روش و مواد: این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور نمونهای به تعداد 366 دانشآموز متوسطه پسر به صورت
نمونهگیری خوشهای از بین دبیرستانهای شهرستان تبریز انتخاب شد. آزمودنیها پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی Ryff و مقیاس
بخشودگی بین فردی را تکمیل نمودند. دادههاي به دست آمده با استفاده از روشهاي آماري همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه
استاندارد تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین )انحراف معیار( سن شرکت کنندگان در مطالعه )8/ 0( 3/17 سال بود و از طبقه اقتصادی- اجتماعی متوسط بودند.
میانگین )انحراف معیار(کنترل رنجش )5/3( 2/14 )158/ 0=r(، درک و فهم واقعبینانه )2/3( 8/18 )158/ 0=r( و کنترل انتقامجویی
)7/3( 5/25 )157/ 0=r( با بهزیستی روانشناختی )9/9( 75 همبستگی مثبت و معنادار داشت )05/ 0<P(. از میان مؤلفههای بخشودگی،
درک و فهم واقعبینانه میتواند بهزیستی روانی را به طور معنیداری پیشبینی کند.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد افرادی که پس از رنجش، نسبت به درک شرایط مؤثر در خطا و ویژگی جایزالخطا بودن انسان، واقع بین
هستند از بهزیستی روانشناختی بالاتري نیز برخوردارند


موضوع


بهزیستی روانشناختی، بخشودگی، درک و فهم واقع بینانه، کنترل رنجش، کنترل انتقامجویی.

تمام متن:

PDF

26

مراجع


(1) Shojaee A & Soleymani E. The effectiveness of spiritual intelligence training on psychological well-being of students covered by the imam khomeini relief committee. Journal of school psychology. 2015; 4(1): 156-164.(Full text in Persian).

(2) Arabgol F, Mahmoudi Gharaei J, Shoshtari M. The effect of education life skills on performance students in fourth grade. Advances in Cognitive Science. 2005; 7(3): 172-180. (Full text in Persian).

(3) Cuner-Kucukkaya P, Isik I. Predictors of psychiatric symptom scores in a sample of Turkish high school students. Nurs Health Sci. 2010; 12(4): 429-36.

(4) Keyes CLM, Shmotkin D, Ryff CD. Optimizing well-being: the empirical encounter of two traditions. J Perso and Soci Psych. 2002;82: 1007–1022.

(5) Edwards, L.M. Measuring perceived social support in Mexican American Youth: Psychometric properties of the Multidimesional Scale of Perceived Social Support. Hispanic. Journal of Behavioral Sciences. 2004; 26: 187-194.

(6) Heiman, T, Berger,O. Parents of children with asperger syndrome or with learning disabilities: Family enviorment and social support. Research in Developmental Disability. 2008; 29: 289-300.

(7) Ghafoori S, Mashhadi A , Hasan Abadi H. The effectiveness of spiritual psychotherapy based on forgiveness in order to increase marital satisfaction and prevent marital conflicts of couples in the city of Mashhad. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2013; 15(4): 45-57. (Full text in Persian).

(8) Fincham, F. D, Beach, S. H, Davila, J. Longitudinal Relations between Forgiveness and Conflict Resolution in Marriage, Journal of Family Psychology. 20007; 21(3):542-545.

(9) Mc Collough M E, Bellah C G, Kilpatrick S ,Johnson J l. Vengefulness: Relationships with forgiveness, rumination, well-being and the big five. Personality and Social Psychology Bulletin. 2001; 27: 601-610.

(10) Amani M, Shiri E, Rajabi S. The Role of Spiritual and Emotional Intelligence in Predicting of Students’ Forgiveness. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2014; 15(1): 73- 80. (Full text in Persian).

(11) Enright R, Fitzgibbons R. Helping clients forgive: An empirical guide for resolving anger and restoring hope. 1st ed. Washington: American Psychological Association. 2000; 2: 11-57.

(12) Ehteshamzadeh P, Ahadi H, Enayati M S, Heidari A. Construct and Validation of a Scale for Measuring Interpersonal Forgiveness. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology.2011; 16(4): 443- 455. (Full text in Persian).

(13) Lavafpour Nouri F , Zahrakar K , Azadhoush Fatideh Z. Effectiveness of a process-based forgiveness intervention in reducing revenge and avoidance motivations among middle school male students. Journal of school psychology. 2014; 3(2): 253-266. (Full text in Persian).

(14) Khodabakhsh M R , Kiani F. Investigating the role of forgiveness in health and psychological wellbeing of students. J Health Syst Res. 2013; 9(10):1050-1061. (Full text in Persian).

(15) Saffarinia M, Mohammadi N, Afshar H. The role of interpersonal forgiveness in resilience and severity of pain in chronic pain patients. Journal of Fundamentals of Mental Health, 2016; 18(4): 9-212. (Full text in Persian).

(16) Lovett B T, & Sheffield R A. Affective empathy deficits in aggressive children and adolescents: A critical review. Clinical Psychology Review, Journal of Personality and Social Psychology,2007; 85(5): 881- 893.

(17) Kusche C A, & Greenberg M T. PATHS in your classroom: promoting emotional literacy and alleviating emotional distress. In J. Cohen (Ed.), social-emotional learning and the elementary school child: a guide for educators. New York: Teacher College Press, 2011; 140-161.

(18) Young,.J.D. Psychometric and experimental investigation of impulsivity, rumination, revenge, and forgiveness, submitted to the Graduate School of Wayne State University,Detroit, Michigan in partial fulfillment of the requirements for the degree of P.h.d. 2011.

(19) Aghayosefi A, Kharbu A, Hatami H R. The role of rumination on psychological well-being and anxiety the spouses' cancer patients. Health Psychology. 2015; 4(14): 79- 97. (Full text in Persian).

(20) Pourmohseni Koluri F. The impact of rumination and worry on sleep disturbance. Daneshvar Medicine, 2014; 21(108): 1-12. (Full text in Persian).

(21) Rijavec,M, Jurčec, L. Gender Differences in the Relationship between Forgiveness and Depression/Happiness. Psihologijske teme, 2010; 19(1): 189-202 .

(22) Maltby J, Macaskill A, Day l. Failure to forgive self and others. Personality and Individual Differences 2001;, 29: 1-6.

(23) Abdolmanafi A, Besharat MA. Mediatory role of anger rumination in the relationship between anger and depression among depressive patients with external locus of control. Journal of Behavioral Sciences, 2013; 7(2): 173- 180. (Full text in Persian).

(24) Zandipour T. Shahdokht A, Nahidpour F. A Study on the Relationship between Forgiveness, Personality Traits, Mental Health in Couples Who Referred to Hygiene Centers of Gachsaran. Journal - Research women and society, 2016; 7(2): 1-19. (Full text in Persian).

(25) Hamidipour R, Sanae Zaker B, Nazari AM, Farahani M N. The effect of group therapy on marital satisfaction based on forgiveness. Social studies - psychological Women, 2011; 8(4): 49-73. (Full text in Persian).

(26) Zakiee A, Khodadadi K, Alikhani M, Rostami S, Karami J. The relationship between life skills and personality traits with forgiveness marital among women in Kermanshah. Woman and Family Studies. 2010; 10; 75-91. (Full text in Persian).

(27) Khanjani M, Shahidi Sh, Fath-Abadi, J, Mazaheri MA, Shokri O. Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of Psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Journal of Thought & Behavior in Clinical Psychology, 2014; 8(32); 26-37. (Full text in Persian).

(28) Goleman D. Emotional Intelligence(Translated by Balooch HM). Tehaan: Jeyhoon. 2009.




DOI: http://dx.doi.org/10.22037/ch.v5i1.15716

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.