مقایسه کارکردهای اجرایی و سبک های دلبستگی در دانش‌آموزان با و بدون نافرمانی مقابله‌ای

حمید کارگربرزی--- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحدکرج، کرج، ایران,
سپیده شیشه فر--- کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران,
علیرضا جعفری--- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد ابهر، زنجان، ایران,
الهام قربانیان--- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران,
عسکر چوبداری--- دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده


432

زمینه و هدف: افزایش شیوع اختلالهای رفتاری در کودکان، یکی از عوامل بروز نگرانی در مورد بهداشت روانی و تأثیر آن بر رشد و عملکرد
کودکان است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در بعد سازماندهی-برنامهریزی و توجه انتخابی-سرعت پردازش با
سبکهای دلبستگی در دانشآموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روش و مواد:طرح مطالعه از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیهدانشآموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی پایههای
سوم تا ششم مقطع ابتدایی، شهر کرج در سال تحصیلی94-1393 بود.40 دانشآموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای به روش در دسترس
و 40 دانشآموز بدون اختلال نافرمانی مقابلهای به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان آزمون Ray Andre ,d2
مقیاس دلبستگی در کودکی میانه و آزمون تشخیصی علائم مرضی کودکان را پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره
و t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که سازماندهی-برنامهریزی هم در مرحله ترسیم از روی شکل )001/0>P,20/4=)78(t( و هم در مرحله ترسیم
از حفظ)001/0>P,45/3=)78(t( در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای ضعیفتر از کودکان بدون اختلال نافرمانی مقابلهای است ولی در
توجه انتخابی- سرعت پردازش تفاوت وجود ندارد )05/0>P, 20/4=)78(t(.
نتیجهگیری:کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای به طور معناداری ضعیفتر از کودکان عادی است و نیز وجود
دلبستگی ناایمن در این کودکان پیامدهایی چون انجام رفتارهای مقابلهای، ضعف در تحصیل و عدم برقراری رابطه مناسب با دیگران را در
بردارد. لذا پیشنهاد میشود، درمانگران مداخلات بالینی لازم را برای تقویت و اصلاح رابطه مادر-کودک و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا
به اختلال نافرمانی در نظر بگیرند تا در عملکرد اجتماعی و تحصیلی آنها بهبود حاصل گردد


موضوع


کارکردهای اجرایی؛ سبک دلستگی؛ دانش¬آموزان؛ اختلال نافرمانی مقابله¬ای

تمام متن:

PDF

241

مراجع


Safary S, Faramarzi S, Abedi A. Effectiveness of cognitive- behavioral play therapy on behavioral symptoms of disobedient students.. Journal of Urumieh Medical Science University 2014; 25(3): 258-267. [Full Text in Persian].

Keenan K. Mind the Gap: Assessing impairment among children affected by proposed revision to the diagnostic criteria for oppositional defiant disorder. Journal Abnormal psychology 2012; 121(3): 352-359.

American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders DSM-5. London: England; 2013.

Burt SA, Kruegerm F, McGue M, Iacono WG. Source of conversation among attention-deficit/hyperactivity disorder, oppositional defiant disorder, and conduct disorder: The importance of shared environment. Journal Abnormal Psychology 2003; 110(6): 516-525.

Ramezanzadeh F, Moradi A, Mohammadkhani, Sh. Effectiveness of the training of emotion regulation skills in executive functions and emotion regulation strategies in adolescents at risk. Journal of Cognitive Psychology 2014; 2(2): 37-45. [Full Text in Persian].

Diamond A. Activities and programs that improve children’s executive functions. Journal Psychological Science 2012; 21(4): 335-341.

Stuss DT, Bisschop SM, Alexander MP, Levine B, Katz D, Izukawa, D. The Trail Makin Test: a study in focal lesion patients. Journal Psychological assessment 2005; 13(3): 230-241.

Gustavson DE, Miyake A, Hewitt JK, Friedman NP. Genetic Relations among Procrastination, Impulsivity, and Goal-Management Ability Implications for the Evolutionary Origin of Procrastination. Journal Psychological science 2014; 25(10): 1178-1188.

Mintz SR. An analysis of executive functioning in a sample of first offense domestic violence offenders. Journal ProQuest 2008; 12: 137-153.

Van Goozen SH, Cohen Kettenis PT, Snoek H, Matthys W, Swaab‐Barneveld H, Van Engeland H. Executive functioning in children: A comparison of hospitalised ODD and ODD/ADHD children and normal controls. Journal Child Psychology and Psychiatry 2004; 45(15): 284-292.

Moffitt T. Research Review: DSM‐V conduct disorder: research needs for an evidence base. Journal Child Psychology and Psychiatry 2009; 1(8): 3-33.

Matthys W, Vanderschuren LJ, Schutter DJ, Lochman JE. Impaired neurocognitive functions affect social learning processes in oppositional defiant disorder and conduct disorder: implications for interventions. Journal Clinical child and family psychology review 2012; 15(4): 234-246.

Hasani J, Rezaee JH. Assessment of information processing speed with regard to state trait anxiety. Journal of Cognitive Psychology 2014; 2(3): 12-19. [Full Text in Persian].

Romberg C, Bussey TJ, Saksida LM. Paying more attention to attention: towards more comprehensive cognitive translation using mouse models of Alzheimer's disease. Journal Brain research bulletin 2013; 92(8): 49-55.

Barkley RA, Edwards G, Laneri M, Fletcher K, Metevia L. Executive functioning, temporal discounting, and sense of time in adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and oppositional defiant disorder (ODD). Journal abnormal child psychology 2004; 29(12): 541-556.

Hobson CW, Scott S, Rubia K. Investigation of cool and hot executive function in ODD/CD independently of ADHD. Journal Child Psychology and Psychiatry 2011; 52(18): 1035-1043.

Vanwagner K. Attachment theory. Available at: http://www.psychologyAbout. Com.info/attachment. (Accessed 5 January 2009).

Bowlby J. A secure base: clinical applications of attachment theory. London: Faylor & Francis; 2005.

Ghanbari S, Khodapanahi M, Mazaheri M, Gholamali Lavasani M. The effectiveness of attachment based parent training on increasing material caregiving quality in preschool anxious children. Journal of family research 2014; 9(36): 407-426. [Full Text in Persian].

Myhr G, Sookman D, Pinard G. Attachment security and parental bonding in adults with obsessive-compulsive disorder: a comparison with depressed out-patients and healthy controls. Journal Act psychiatry Scandinavia 2004; 109(23): 447-458.

JahanBakhsh M, Bahadori M, Amiri SH, Jamshidi A. The effect of attachment-based therapy on oppositional deficit symptoms in girls with attachment problems. Journal Clinical Psychology 2011; 3(4) 41-49. [Full Text in Persian].

Gadow KD, Sprafkin J. The symptom inventories: An annotated bibliography. Available: www.Chechmateplus.com. (Accessed 23 July 2007).

Farzad VA, Emamipoor S, Vakely Qahani F. Reliability, validity and standardization child symptom inventory on working children. Journal of psychological research 2012; 3(8): 57-47. [Full Text in Persian].

Alizadeh H, Hosseinzadeh A, Goodarzi A, Zarafshan H. Comparison of drawing pattern, organizational ability, and visuospatial memory in children with and without attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Researches of cognitive and behavioral sciences 2013; 1(2): 1-10. [Full Text in Persian].

Bagheri F. D2 Test of Attention & Concentration. Tehran: Arjomand; 2011.

Ghorbanian E, Mohammadloo H, Habibi M , Hasanabadi F. Attachment style and social skills of children: the function of mediator emotional intelligence. Community Health 2016; 3(4): 278-288. [Full Text in Persian].

Asghari Nekah M, Abedi Z. The effectiveness of executive functions based play therapy on improving response inhibition, planning and working memory in children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of cognitive psychology 2014; 2(1): 41-51. [Full Text in Persian].

Lahat A, Schmidt LA. Early Violence Exposure and Executive Function: Implications for Psychopathology and Other Cautionary Points. Journal Human Development 2013; 56(10): 274-279.

Fuster JM. Investigation of cool and hot executive function in ODD/CD independently of ADHD. Journal Child Psychology and Psychiatry 2008; 52(6): 1035-1043.

Oosterlaan J, Scheres A, Sergeant JA. Which executive functioning deficits are associated with ADHD, ODD/CD and comorbid ADHD+ ODD/CD? Journal abnormal child psychology 2005; 33: 69-85.

Guttman S, Crowell J. Attachment and Externalizing Disorders: A Developmental Psychopathology Perspective. Journal child adolescent psychiatry 2006; 45(20): 440-451.




DOI: http://dx.doi.org/10.22037/ch.v4i4.15687

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.