رابطه مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی با مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی

آزیتا پورواحد, مجتبی امیری مجد

چکیده


973

زمینه و هدف: با توجه به اینکه کودکان صاحبان بلافصل آینده جامعه هستند، سلامتی و بیماری آنان در سلامتی و بیماری جامعه فردا و نسل‌های آینده اثراتی قابل توجه خواهد داشت. بنابراین لازم است به سلامت روانی و جسمانی آنان بیشتر توجه شود و گام‌هایی اساسی در جهت پیشگیری و درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی و رفتاری آنها برداشته شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی با مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی انجام شد.

مواد و روش: این مطالعه با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه کودکان کم‌توان ذهنی 7 تا 12 سال و مادران آنها بودند که در مدارس کم‌توان ذهنی در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری به شیوه خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 150 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوري اطلاعات پرسشنامه و شامل اطلاعات فردی، چک لیست نشانگان روانی (SCL.90)، مقياس درجه‌بندی مشکلات رفتاری Conners و مقیاس تاکتیک‌های تعارض بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در سطح معنی‌داری (05/0>P) استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین مشکلات روانی مادر (32/0=r، 01/0>P) و خشونت خانوادگی (28/0=r، 01/0>P) با مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد و می‌توان از طریق مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی، مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی را پیش‌بینی کرد.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که بین مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی با مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی رابطه وجود دارد.


کلید واژه‌ها


کودکان کم‌توان ذهنی، اختلال روانی مادر، خشونت خانوادگی، مشکلات رفتاری

تمام متن:

PDF

2850

مراجع


Soleymani M, Afrooz GA, Sharifi Daramadi P, Ghobari Bonab B. Effect of Psychological Intervention on Marital

Satisfaction of Mothers with Slow Pace Under 5 Years Children. Iranian Rehabilitation Journal. 2012 Apr 15;10(1):18-23.

Johnston C, Mash EJ. Families of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Review and Recommendations

for Future Research. Clinical child and family psychology review. 2001;4(3):183-207.

Al‐Yagon M. Maternal Emotional Resources and Socio‐Emotional Well‐being of Children with and Without Learning

Disabilities. Family Relations. 2010; 59(2):152-69.

Riahi, F, Amini, F., Saleh Rezaei, M. Children's Behavioral Problems and its Association with Maternal Mental

Health. Journal of Jahrom University of Medical Sciences. 2012;1(1):52-46. (Full Text in Persian)

Tajeri B, Bahraei AR. Study the Relationship between Stress, Religious Attitude and Awareness by Accepting

Mentally Retarded Children in Mothers. Research on mentally retarded children, 2008;(8):224-205. (Full Text in Persian)

Narimani M, Aghamohammadian, HR, Rajabi S. Compare the Mental Health of Mothers of Children with Intellectual

Disability and Mental Health of Mothers of Normal Children. Journal of Mental Health. 2007;33:24-15.

(Full Text in Persian)

Muller RT, Goebel-Fabbri AE, Diamond T, Dinklage D. Social Support and the Relationship between Family and

Community Violence Exposure and Psychopathology among High Risk Adolescents. Child Abuse & Neglect.

;24(4):449-64.

Sadeghi Fsaei S. Domestic Violence Encountered by Women in its Strategy (qualitative study). Journal of social

issues. 2010;(1):40-23. (Full Text in Persian)

رابطه مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی با ... مجتبی امیر یمجد و همکاران 116

Weinbaum Z, Stratton TL, Chavez G, Motylewski-Link C, Barrera N, Courtney JG. Female Victims of

Intimate Partner Physical Domestic Violence (IPP-DV), California 1998. American Journal of Preventive Medicine.

;21(4):313-9.

Eckenrode J, Campa M, Luckey DW, Henderson CR, Cole R, Kitzman H, Anson E, Sidora-Arcoleo K, Powers

J, Olds D. Long-term effects of prenatal and infancy nurse home visitation on the life course of youths: 19-year

follow-up of a randomized trial. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine. 2010 ;164(1):9-15.

Eisenberg D, Downs MF, Golberstein E, Zivin K. Stigma and help seeking for mental health among college students.

Medical Care Research and Review. 2009;66(5):522-41.

Kim MJ, Lim MJ, Park WK, Kho HS. Comparison between the SCL‐90‐R and MMPI in TMD patients with

psychological problems. Oral diseases. 2012;18(2):140-6.

Ransom D, Ashton K, Windover A, Heinberg L. Internal Consistency and Validity Assessment of SCL-90-R for

Bariatric Surgery Candidates. Surgery for Obesity and Related Diseases. 2010;6(6):622-7.

Blegen NE, Hummelvoll JK, Severinsson E. Mothers with Mental Health Problems: A Systematic Review. Nursing

& Health Sciences. 2010;12(4):519-28.

Mohammad Khani P. Research Reports of Domestic Violence with a Focus on Domestic Violence, Identify the

Psychological and Psychopathological Aspects of it. Rehabilitation Journal. 2005;7(4): 11-6. (Full Text in Persian)

Kamrani Fakoor SH. The Prevalence of Domestic Violence Experienced in Volatile and Non-Volatile Children,

Social Welfare. Social Rehabilitation. 2006;6(22). (Full Text in Persian)

Butler L, Santoro N. The Reproductive Endocrinology of the Menopausal Transition. Steroids. 2011 30;76(7):627-35.

Nigg JT, Hinshaw SP. Parent Personality Traits and Psychopathology Associated with Antisocial Behaviors in

Childhood Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Child psychology and Psychiatry. 1998;39(02):145-

Klein RG, Mannuzza S, Olazagasti MA, Roizen E, Hutchison JA, Lashua EC, Castellanos FX. Clinical and

functional outcome of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder 33 years later. Archives of general psychiatry.

;69(12):1295-303.

Halmøy A, Klungsøyr K, Skjærven R, Haavik J. Pre-and perinatal risk factors in adults with attention-deficit/

hyperactivity disorder. Biological psychiatry. 2012;71(5):474-81.

Barker P. The Adolescent in Family Therapy: Breaking the Cycle of Conflict and Control. The Canadian child and

adolescent psychiatry review. 2005;14(2):61.

Chronis AM, Lahey BB, Pelham WE, Kipp HL, Baumann BL, Lee SS. Psychopathology and Substance Abuse in

Parents of Young Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child

& Adolescent Psychiatry. 2003;42(12):1424-32.

Berg-Nielsen TS, Solheim E, Belsky J, Wichstrom L. Preschoolers’ psychosocial problems: In the eyes of the

beholder? Adding teacher characteristics as determinants of discrepant parent–teacher reports. Child Psychiatry &

Human Development. 2012;43(3):393-413.

Myers SS, Pianta RC. Developmental Commentary: Individual and Contextual Influences on Student–Teacher Relationships

and Children's Early Problem Behaviors. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2008,

;37(3):600-8.

Sanders MR. Triple P-Positive Parenting Program as a Public Health Approach to Strengthening Parenting. Journal

of family psychology. 2008;22(4):506.




DOI: https://doi.org/10.22037/ch.v4i2.14943

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License