پایبندی شرکت به اخلاق زیستمحیطی و اثر آن بر نیات رفتاری مشتریان
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 5 شماره 18 (1394),
21 شهریور 2016
,
صفحه 127-146
https://doi.org/10.22037/bioeth.v5i18.13925
چکیده
امروزه، پایبندی شرکت به اخلاق زیستمحیطی، از جمله معیارهای بسیار مهم در ارزیابی اعتبار برند آن توسط مشتریان است، به گونهای که بازتاب آن را در نگرشها و رفتارهای مشتریان در برابر شرکت، به خوبی میتوان مشاهده نمود. نظر به اهمیت این موضوع، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر پایبندی شرکت به اخلاق زیستمحیطی، بر نیات رفتاری مشتریان است. برای این منظور نمونهاي مشتمل بر 385 نفر از مشتریان یک شرکت تولیدکننده محصولات لبني در شهرستان شيراز به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب گرديده و مورد بررسي قرار گرفتند. در پايان با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به بررسي روابط میان متغیرهای پژوهش پرداخته شد و مشخص گرديد، پایبندی شرکت به اخلاق زیستمحیطی بر ابعاد نیات رفتاری مشتریان که شامل وفاداری، تبلیغات توصیهای و تمایل به پرداخت بهای بیشتر برای محصولات شرکت هستند، تأثیر مثبت و معناداری دارد. به عنوان یک نتیجه کلی، این پژوهش بیان داشته است که رعایت اخلاق زیستمحیطی در فعالیتهای کسب و کار، جلب نیات رفتاری مثبت مشتریان را درپی خواهد داشت.
- اخلاق زیستمحیطی؛ نیات رفتاری مشتریان؛ وفاداری مشتریان؛ تبلیغات توصیهای؛ تمایل به پرداخت بهای بیشتر
ارجاع به مقاله
مراجع
منبع فارسی:
رعنایی کردشولی، حبیبالله. الهیاری بوزنجانی، احمد. (1391 ش.). بررسی تأثیر آميخته بازاريابی سبز بر تصميم خريد سبز مصرفکنندگان (مطالعه موردی: مصرفکنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شيراز). نشریه تحقیقات بازاریابی نوین. دوره دوم، شماره دوم.
منابع انگلیسی:
Arnaud De, B. Gary, LL. (2008). A multi-stage model of word-of-mouth influence through viral marketing. Research in Marketing. 25(3).
Chang, NJ. Fong, CM. (2010). Green product quality, green corporate image, green customer satisfaction, and green customer loyalty. African Journal of Business Management. 4(13).
Chen, TB. Lau, TC. (2010). Attitude towards environment and green products: Consumers perspective. Management Science and Engineering. 4(2).
Chen, YS. (2010). Towards Green Loyalty: Driving from Green Perceived Value, Green Satisfaction, and Green Trust. Sustainable Development. 21(5).
Chen, YS. Lai, SB. Wen, CT. (2006). The influence of green innovation performance on corporate advantage in Taiwan. Business Ethics. 67(4).
Dangelico, RM. Pontrandolfo, P. (2007). From green product definitions and classifications to the Green Option Matrix. Journal of Cleaner Production. 18(16-17).
David, O. Ward, C. Clark, D. Kimberly, L. Jensen, S. Yen, T. (2010). Consumer willingness to pay for appliances produced by Green Power Partners. Energy Economics. 33(6).
Erin, M. Steffes, L. Burgee, E. (2008). Social ties and online word of mouth. Internet Research. 19(1).
Farhar, BC. (1999). Willingness to Pay for Electricity from Renewable Resources: A Review of Utility Market Research. National Renewable Energy Laboratory, NREL/TP.
Fornell, C. Larcker, DF. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research. 18(1).
Goyette, I. Ricard, L. Bergeron, J. Marticotte, F. (2010). e-WOM Scale: Word-of-Mouth Measurement Scale for e-Services Context. Canadian Journal of Administrative Sciences. 27(1).
Hair, JF. Ringle, CM. Marko, S. (2011). PLS-SEM: Indeed a Silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice. 19(2).
Hamzaoui Essoussi, L. Jonathan, DL. (2010). New or recycled products: how much are consumers willing to pay? Journal of Consumer Marketing. 27(5).
Han, H. Hsu, LTJ. Lee, JS. Chwen, S. (2011). Are lodging customers ready to go green? An examination of attitudes,demographics, and eco-friendly intentions. International Journal of Hospitality Management. 30(2).
Jung, JY. Kim, WG. Bonn, MA. (2011). Generation Y consumers’ selection attributes and behavioral intentions concerning green restaurants. International Journal of Hospitality Management. 30(4).
Kumar, V. Timothy, R. Rajendra, NL. (2003). Antecedents and consequences of relationship intention: Implications for transaction and relationship marketing. Industrial Marketing Management. 32(8).
Laroche, M. Bergeron, J. Barbaro-Forleo, G. (2001). Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products. Journal of Consumer Marketing. 18(6).
Polonsky, M. Rosenberger, P. (2001). Re-evaluating to green marketing - An integrated approach. Business Horizons. 44(5).
Shah, N. (2005). Green purchasing: the issue of responsible supply chain management for improving the Environmental Performance. Retrieved 3 Dec, 2014, from hshieldsconsulting.
Shrum, LJ. McCarty, JA. Lowrey, T. (1995). Buyer characteristics of the green consumer and their implications for advertising strategy. Journal of Advertising. 24(2).
Skogland, I. Siguaw, JA. (2004). Are Your Satisfied Customers Loyal. Cornell Hospitality Quarterly. 45(3).
Stephen, W. Litvin, R. Goldsmith, E. Pan, B. (2006). Electronic word of mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management. 29(3).
Yung-Ming, L. Chia-Hao, L. Cheng-Yang, L. (2010). Identifying influential reviewers for word-of-mouthmarketing. Electronic Commerce Research and Applications. 9(4).
Zeithaml, VA. Berry, LL. Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing. 60(2).
- چکیده مشاهده شده: 163 بار
- PDF دانلود شده: 98 بار